بارم بندی درس مبانی کامپیوتر و انفورماتیک
ارزشیابی مستمر |
فعالیت های تکمیلی |
نمره کلاسی |
کار عملی |
جمع |
نوبت اول |
------------- |
10 |
10 |
20 |
نوبت دوم |
5 |
5 |
10 |
20 |
ب- ارزشیابی پایانی:
شماره فصل |
نوبت اول |
نوبت دوم |
شهریور |
اول |
5/1 |
------- |
1 |
دوم |
2 |
5/0 |
5/1 |
سوم |
2 |
5/0 |
5/1 |
چهارم |
5/2 |
5/0 |
5/1 |
پنجم |
2 |
5/0 |
5/1 |
ششم |
2 |
5/0 |
5/1 |
هفتم |
1 |
5/0 |
5/1 |
هشتم |
1 |
5/0 |
5/1 |
نهم |
----- |
2 |
5/1 |
دهم |
----- |
5/1 |
1 |
یازدهم |
----- |
3 |
3 |
دوازدهم |
----- |
4 |
3 |
پروژه Word |
3 |
----- |
------ |
پروژه از سایر کارگاه های نوبت اول |
3 |
----- |
----- |
پروژه ویژوال بیسیک |
----- |
4 |
------ |
پروژه از سایر کارگاه های نوبت دوم |
----- |
2 |
------- |
جمع |
20 |
20 |
20 |
تذکرات:
1- در ارزشیابی پایانی نوبت اول و دوم،14نمره برای آزمون کتبی و6نمره برای پروژه از کتاب کار منظورشده است.
2- هدف از ارزشیابی کتبی فقط ارزشیابی محفوظات دانش آموزان نیست.لذا،ارزشیابی باید به گونه ای باشد که سطوح مختلف مهارت های ذهنی از قبیل تجزیه وتحلیل، ترکیب، استدلال و بیان ارتباطات را نیز ارزیابی کند.
3- فعالیت های تکمیلی و پروژه ها،به منظورایجاد فرصت تحقیق برای دانش آموزان در یکی از موضوعات مربوط به رایانه و هم چنین ارتباط آن با با زندگی روزمره،درنظر گرفته شده اند.
4- در انتهای کتاب برای هر فصل، چند فعالیت تکمیلی وجود دارد. هر دانش آموز می تواند یکی از آن ها را انتخاب کند.حتی دانش آموزان می توانند فعالیت های دیگری در ارتباط با موضوع درس پیشنهاد کنند.
5- هر دانش آموز موظف است در طول سال تحصیلی حداقل یک فعالیت تکمیلی و در هر نیم سال تحصیلی. یک پروژه ی عملی مربوط به کتاب کار انجام دهد.
6- دانش آموزان می توانند پروژه ها را گروهی انجام دهند، لکن دبیرمربوطه از تقسیم کار در گروه اطمینان حاصل نماید.
7- در ارزشیابی فعالیت و پروژه،مقایسه ای بین فعالیت ها وپروژه های دانش آموزان نباید صورت گیرد. روش ارزشیابی فعالیت ها و پروژه ها به گونه ای است که هر کدام با معیارهای از پیش تعیین شده ارزیابی می شوند.هر معیار،تعین کننده ی یک ویژگی مهم است که دانش آموز در زمان انجام فعالیت یا پروژه و دبیر نیز در زمان ارزشیابی باید درنظر داشته باشند.
8- ارزشیابی کار عملی براساس چک لیست، نحوه انجام فعالیت های کارگاهی و رعایت قوانین حضور در کارگاه توسط دبیر محترم انجام شده و به عنوان 10 نمره در ارزشیابی مستمر نوبت اول و دوم منظور می شود.
9- در کتاب کار مبانی علم رایانه 18 کارگاه در نظر گرفته شده،که دانش آموزان حداقل 14 کارگاه را باید انجام دهند.اجرای کارگاه شماره1(واحدسیستم)،کارگاه8(Word)،کارگاه10(Excel)،کارگاه11،12،13(ویژوال بیسیک) الزلمی است.
10- برای هر کارگاه یک جلسه 2 ساعته در نظر گرفته شود.
11- در ارزشیابی دانش آموزان در مواردی که انجام عملی از چند روش امکان پذیر است. دانستن یک روش کافی است.
12- معلمان محترم با بررسی نمونه فعالیت های آموزشی ارائه شده در سایت گروه رایانه،فعالیت های آموزشی مناسب دیگری طراحی کرده و در کارگاه عملی اجرا کنند. درصورت تمایل می توانند فعالیت های آموزشی طراحی شده را برای گروه رایانه ارسال نمایند تا برای استفاده سایر همکاران با نام آنان در سایت مطرح شود.
جدول زمان بندی تدریس فصول کتاب مبانی علم رایانه(پیشنهادی)
|
شماره فصل |
ساعات نظری |
نوبت اول |
اول |
2 |
دوم |
2 | |
سوم |
2 | |
چهارم |
2 | |
پنجم |
2 | |
ششم |
2 | |
هفتم |
2 | |
هشتم |
1 | |
نوبت دوم |
نهم |
2 |
دهم |
1 | |
یازدهم |
5 | |
دوازدهم |
6 |
لازم به ذکر است که تقسیم بندی جلسات، قابل تغییر است و گاهی می توان از زمان تخصیص داده شده به یک جلسه، برای پوشش مطالب جلسات قبل استفاده کرد.
به دلیل نیاز دانش آموزان به مهارت های عملی، پیشنهاد می شود که این درس 3واحدی به صورت 1ساعت نظری و 2 ساعت عملی در هفته تدریس می شود.
.