گامی به سوی روشهای فعال و نوین تدریس
ا-دریافت مفاهیم:
در الگوی دریافت مفاهیم تلاش می شود با کنترل فرآیند تفکر ،میزان توجه دانش اموزان را افزایش داد.
الگوی دریافت مفهوم ،فرصت تحلیل جریان فکر را برای دانش آموزان فراهم می آورد.
الگوی دریافت مفهوم سبب تقویت مهارت فرضیه سازی در دآنش اموزان می شود.
از الگوی دریافت مفهوم می توان به عنوان روشی برای ارزشیابی استفاده کرد.
الگوی دریافت مفهوم ،سبب رشد شیوه های موثر در دانش آموزان می گردد.
مراحل تدریس از طریق الگوی دریافت مفهوم (عرضه نمونه ها ،دست یابی به مفهوم وبررسی فرآیند تفکر)
مرحله ی اول -عرضه نمونه ها
فعالیت معلم :تعدادی نمونه ی مثبت و منفی برای مفهومی که می خواهد آموزش دهد تهیه می کند. این نمونه ها می توانند به صورت نوشتاری (یک کلمه ،یک عبارت یک جمله و یا... ) باشندو یا به صورت تصویری طراحی شوند.
نمونه ها را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا آن ها را با یک دیگر مقایسه کنند.
فعالیت دانش آموزان:نمونه های مثبت و منفی را با یک دیگر مقایسه می کنند.به عامل یا عوامل مشترکی که بین مثالهای مثبت وجود دارد توجه می کنند و فرضیه سازی می کنند.
مرحله دوم – دست یابی به مفهوم
فعالیت معلم:نمونه مثبت و منفی جدیدی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا «بلی » یا «خیر » بودن آن ها را مشخص کنند. فرضیه های درست دانش اموزان را تا یید می کند و در صورت لزوم مفهوم را نام گذاری و تعاریف را بیان می کند.
فعالیت دانش آموزان:بلی یا خیر بودن نمونه های جدید را مشخص می کنند فرضیه و تعاریف خود را ارائهمی دهند و نمونه های جدیدی بیان می کنند.
مرحله سوم-برسی فرآیند تفکر
فعالیت معلم:از دانش آموزان می خواهد جریان تفکر خود را برای دست یابی به مفهوم بیان کنند.و بحث گروهی دانش اموزان را هدایت می کند.
فعالیت دانش آموزان: جریان تفکر خود را بیان می کنند ،در باره ی چگونگی شکل گیری فرضیه ها در ذهنشان بحث میکنند و راهی را که برای دست یابی به مفهوم طی کرده اند بیان می نمایند.
بارش فکری به معنی بهره گیری از فکر برای حمله بردن به یک مسئله یا پرداختن به یک موضوع است.
از طریق بارش فکری ایده ها و راه حل های گوناگون و جدیدی به دست می آید.
اموزش از طریق بارش فکری توانایی حل مسئله را در افراد افزایش می دهد.
روش بارش فکری به ایجاد عقاید و اندیشه های خلاق و آفریننده منجر می شود.
در جریان بارش فکری هر گونه انتقاد یا اعتراض ، روند فعالیت را کند می کند.
بارش فکری عبارت است از ؛اجرای یک روش گردهمایی که به وسیله ی آن،عده ای می کوشند برای یک مسئله ،از طریق ارائه ی مجموعه ایده هایی که همان جا مطرح می شود ،راه حل هایی بیابند.در واقع بارش فکری نوعی حمله ذهنی به موضوع است که طی آن ،شرایطی ایجاد می شود تا ش پایه گذاری شد و در سال های بعد با سرعت بسیار زیاد گسترش رکت کنندگان ،فی البداهه نظر خود را ابراز دارند.
روش بارش فکری در سال توسط الکس اسبورن یافت. از دلایل مهم کار آیی بارش فکری « رقابت»است.پژو هش ها نشان داده اند که در کارهای فکری ،رقابت بر روی انگیزه ها ی افراد اثر مثبتی می گذارد ، به ویژه این که در این جلسه ها ،از انتقاد و داوری خبری نیست.